Zalety sauny po wysiłku fizycznym

śr., 08/17/2016 - 11:53

Zmiany temperatury, jakim poddawane jest ciało podczas korzystania z sauny sprawiają, że organizm oczyszcza się z toksyn i podnosi swą wydolność. Pobyt w saunie świetnie relaksuje i przygotowuje organizm do walki z infekcjami, ponieważ nagła i duża zmiana temperatur wzmacnia układ immunologiczny. Jest to szczególnie ważne dla osób, które stawiają na aktywny tryb życia. Wysoka temperatura powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych oraz przyspieszenie krążenia krwi, dzięki czemu mięśnie są znacznie lepiej odżywione, co przyspiesza ich regenerację. Pamiętajmy, że po treningu ciało musi mieć czas na zregenerowanie się. Dlatego uprawianie sportów powinno być traktowane kompleksowo. Ważne jest, by uwzględniać w swoim treningowym tygodniu również dni na odpoczynek.

Sauna jest jednym z lepszych sposobów na zrelaksowanie mięśni po wysiłku. Pobyt w saunie zmniejsza potreningowy ból mięśni. Do sauny najlepiej wybrać się dzień po intensywnym treningu lub przynajmniej kilka godzin po nim. Wówczas układ krążenia oraz praca serca zdążą wrócić do stałego rytmu. Intensywne pocenie się, powoduje pozbycie się z organizmu wody i elektrolitów (podobnie jak podczas intensywnego wysiłku). Dlatego też sauna tuż po zakończeniu ćwiczeń, może przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Zamiast regeneracji ciało będzie wciąż intensywnie pracowało, przedłużając czas trwania "treningu".

Sauna na podczerwień spotykana jest w Polsce najrzadziej. W tego typu saunie temperatura sięga 40-60 stopni, a powietrze jest suche. Praktycznie każdy może z niej bezpiecznie korzystać. Ta metoda jest bardzo skuteczna, bo ciepło znacznie głębiej wnika w ciało (na około 4 cm) i pocimy się jeszcze intensywniej, a organizm może dzięki temu wydalać, oprócz wody, także metale ciężkie i związki toksyczne.